سایت خبری طلوع گناباد

سایت خبری طلوع گناباد

سلام لطفا با آدرس جدیدwww.abas90.irوارد سایت شوید از بازدید شما صمیمانه متشکریم

محرم نوقابدر نوغاب آیین های محرم حال و هوای خاصی دارد. چند دسته زنجیرزنی و سینه زنی ، شترها، نخل ها... اما مهمترین جلوه شور همان دسته ها هستند امسال چهار دسته در نوغاب فعالیت داشتند. هئیت حسینی قدیمی ترین آنهاست. به دنبال آن ابوالفضلی، عاشقان، مجمع الذاکرین است. آنها مراسمات خود را از عصر ششم آغاز می کنند . همه هیئت ها علاوه بر حضور در مساجد برای خود حسینیه دارند و هیئت مجمع الذاکرین در این بین سالن ورزشی قاسم را جایگاه عزا انتخاب کرده است. این هیئت که جمعیت کثیری از آنها جوانان هستند جلسه سخنرانی و مداحی هم در حسینیه خود دارند.
هیئت های نوغاب با یک زنجیر عزاداری می کنند و هیئت های عاشقان و مجمع الذاکرین سینه زنی هستند
نوغابی ها روز هشتم همگی به امامزاده محمد عابد می روند و  روز تاسوعای خود را در گلزار شهدا می گذرانند. در چند سال قبل به منزل تازه گذشتگان هم می رفتند اما به علت طولانی شدن مراسمات در همان گلزار شهدا برای همگی فاتحه خوانده می شود.

مساجد در محرم رونق بیشتری می گیرند. مردم برای استفاده از مجالس سخنرانی و روضه خوانی  راهی مساجد می شوند . هیئت ها نیز معمولا در مساجد زنجیر می زنند. حتی مساجد قدیمی نیز رونق خاصی می گیرند. مسجدجامع علیا، مسجد ایزدی، مسجد توکلی، مسجد حاج عبدالله، مسجد المهدی. بعضی از مساجد اوایل صبح نیز مراسم دارند که معمولا مورد توجه خانم هاست. خانم ها مجالس خانگی هم دارند اما مداح یا سخنران زن بومی ندارند بنابراین آقایان یا خانم هایی خارج از نوغاب برای سخنرانی دعوت می شوند.  روحانیون نوغاب اقایان قیاسی، گرامی و معلمی نیز چند جلسه در روز دارند که جلسه شبانه مسجد معمولا اصلی ترین انهاست.
 عاشورا مراسمات اصلی نوغابیان است. حلیم که قرار است ظهر عاشورا برای نهار استفاده شود با مراسم خاصی در شب پختش شروع می شود مردم برای شور دادن حلیم می ایند. از حدود ساعت  2 بامداد مراسم متفاوتی آغاز می شود کاروان نمادین امام حسین با چند شتر و گروهی طبل زن در کوچه ها شروع به حرکت می کنند. آنها کوچه ها را یکی یکی طی می کنند و مردم پشت سرشان  مسیر را حرکت می کنند. بسیاری از مردم با نزدیک شدن کاروان درب خانه شان اتش کوچکی روشن می کنند و از عزاداران پذیرایی می کنند. کاروان نماز صبح را در مسجدی میانه راه می خواند و در پایان زمانی که  خورشید طلوع کرده است به گلزار شهدا می رسد. پس از آن مردم برای استراحت می روند و حدود 2 ساعت بعد نخل ها بلند می شوند.

نوغاب سه نخل دارد که آخرین آن فقط مخصوص جوانان است. نخل نوغاب طراحی شلوغی دارد و از پارچه های آویزان زیادی تشکیل شده که هنگام تکان دادن نخل خودنمایی زیبایی می کند. برخی مردم نیز برای رفع حاجاتشان انها را گره می دهند. نخل ها یکی یکی وارد صحنه تعزیه می شوند و بعد از حرکات نمایشی گوشه ای آرام می گیرند.
میدان قتلگاه مخصوص همینکار طراحی و ساخته شده است. میدانی دایره ای شکل  با چند سکو برای نشستن تماشاگران. طراحی لباس افراد کامل است و سعی شده از شیوه های  نمایش های مدرن برای تاثیر بیشتر بر مخاطب استفاده شود. در موزیک آن علاوه بر نی و طبل از   اهنگی غمناک ساخته آقای علیقلی هم استفاده شده است. فرشتگان با لباس های سفید هنگام شهادت یاران بر بالین آن ها می آیند. مردم محلی علاوه بر مراسم نخل علاقه زیادی به مراسم کارزار عبدالله بن حسن دارند و هرجوری است خود را به آن می رسانند . در این نبرد عبدالله، کودک خردسال، به وسیله شمر ناجوانمردانه کشته می شود لباس هایش پاره می شود و به گوشه و کنار پرت می گردد احساسات مردم در  این مراسم بسیار تحریک می شود و شمر خود نیز گریه می کند!
نزدیک غروب بعد از کشته شدن حضرت حسین نخل ها دوباره با شکوه تمام وارد صحنه قتلگاه شده و با موسیقی طبل ها صحنه حماسی و پرشوری خلق می کنند. مردم نخل ها را مشایعت می کنند و پس از آن جوانان در حلقه ای وسیع " حسین" می زنند .
اکنون غروب است و صدای اذان هم می آید. این آخرین مراسم است و شهر دیگر آرام می گیرد

محرم-نوقاب

محرم نوقاب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محرم نوقاب

محرم نوقاب

علی اصغر محرم نوقاب

 

 

 

 

محرم نوقاب

محرم نوقاب

محرم نوقاب

محرم نوقاب

محرم نوقاب

محرم نوقاب

محرم نوقاب

محرم نوقاب

محرم نوقاب

محرم نوقاب

محرم نوقاب

محرم نوقاب

محرم نوقاب

محرم نوقاب

محرم نوقاب

محرم نوقاب

محرم نوقاب


نظرات شما عزیزان:

afzal
ساعت14:51---11 آذر 1391
بد نبود فقط اگه یکم به روزتر باشه بهتره

admin
ساعت22:56---13 بهمن 1390
با سلام ازشما دعوت میشود ازسایت زعفران گناباد بازدید ودرجهت ارتقایی نام گناباد مارا لینک فرمایید

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: عباسعلی قنبری ׀ تاریخ: چهار شنبه 12 بهمن 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , abas90.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com