سایت خبری طلوع گناباد

سایت خبری طلوع گناباد

سلام لطفا با آدرس جدیدwww.abas90.irوارد سایت شوید از بازدید شما صمیمانه متشکریم

مراسم عاشورایی و محرم در همه جای ایران از اهمیت ویژه برخودار است. این آئین ها، ریشه در اعتقادات دینی و مذهبی مردم دارد. لذا به خاطر همین، این گونه مراسم اصولاً توسط خود مردم به صورت یک نسبت حفظ و نگهداری می شود.
شناسایی کارشناس باستان شناسی همچنین گفت: هر چند که هر یک از مراسم دینی و مذهبی ما به نحوی ریشه ملی هم دارند و این امر هم در استحکام و پیوند اجتماعی و فرهنگی ملی - دینی، تأثیر گذاراست. از مهمترین این آئین ها، مراسم عاشواریی محرم می باشد که در حقیقت یک همایش بزرگ اجتماعی در کشور ماست و بسیار مهم و تأثیر گذار می باشد.

به همین خاطر سازمان میراث فرهنگی کشور در یک حرکت بسیار خوب پیشنهاد ثبت آثار معنوی فرهنگ عاشورایی محرم و صفر در کشور را مطرح نمود. هر چند که قبلاً آئین های مهم تعزیه خوانی و نخل گردانی ثبت ملی شده اند. در این خصوص که به تمام استان های کشور اعلام شد پرونده ها و آئین های مختلفی به شورای عالی سیاست گذاری ثبت کشور ارسال شده و شهرستان گناباد هم چندین پرونده را با هماهنگی شورای ثبت استان به شورای مذکور ارسال نمود.
از جمله این پرونده ها، نخل گردانی نوغالب، شبیه خوانی نوغاب و نخل گردانی روستای رهن گناباد بود.
این چند پرونده از طرف پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور در ششمین اجلاس سراسری شورای ثبت آثار توسط آقای مکاری مدیر گروه مردم شناسی و میراث معنوی ارایه و خوشبختانه به تأیید و تصویب رسید.
شورای عالی ثبت کشور متشکل از اساتید، صاحب نظران، کارشناسان و مسئولین عالی رتبه در سطوح مختلف هستند که این موارد مورد بررسی قرارداده و پس از تأیید کمیته تخصصی با نظر آراء به ثبت می رسد. آنچه هم اکنون باید به این آئین ها مورد توجه قرار گیرد چند نکته مهم می باشد:
1- تلاش در جهت ثبت آثار معنوی شهرستان که البته اقدامات صورت گرفته از طرف شهرستان و استان جای تقدیر دارد.
2- توجه به موضوع آسیب شناسی آنهاست لذا در بزرگداشت آئین های دین، خصوصاً عاشورا و محرم بایستی توجه نمود که برخی خرافات رسوخ پیدا نکند در این خصوص بایستی نظر علمای عظام و صاحب نظران را جویا شد.
3- ارایه پلان مدیریتی برای این آئیین هاست که از طرف مسئولین امر در حوزه شهرستانی و استانید باید تعریف و حمایت شوند.
4- اطلاع رسانی دقیق- تهیه مستندات فیلمی و غیره، و انتقال به نسل های آینده و تأثیر گذاری آن بر اوضاع اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی جامعه.
شناسایی علیرضا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: عباسعلی قنبری ׀ تاریخ: شنبه 2 دی 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , abas90.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com